Potrzebujesz kancelarii, która zajmuje się zamówieniami publicznymi>
Formalizm w zamówieniach publicznych
Zamówienia publiczne prowadzą do zawarcia umowy ? może to być umowa na zakup komputerów, usługi sprzątania, czy naprawy samochodów. Nie każdy udziela zamówień publicznych, tylko podmioty, na które taki obowiązek nakładają przepisy z reguły dotyczy to wydawania pieniędzy publicznych. Z reguły w takiej sytuacji jest organizowany przetarg, który ma na celu wyłonienie drugiej strony umowy.
W zamówieniach publicznych mamy do czynienia z dużym formalizmem ? umowa nie może zostać zawarta z dowolnym podmiotem i mieć dowolnej treści. Wydawanie pieniędzy publicznych i zawieranie tego rodzaju umów podlega ścisłej kontroli ? różne organy czuwają nad tym, by środki zostały odpowiednio zagospodarowane, czyli wydane na właściwe cele i w odpowiedniej wysokości.
Warunki udziału w zamówieniu
O udzielenie zamówienia publicznego może się ubiegać każdy, kto spełnia warunki udziału wskazane w ogłoszeniu o udzielenie zamówienia i SIWZ. Ograniczenie może wynikać z tego, że nie każdy może np. występować przed sądem. Inne ograniczenia mogą dotyczyć odpowiedniego doświadczenia (np. wykonania już wcześniej przez firmę kompleksowego remontu budynku użyteczności publicznej) lub dysponowania sprzętem albo osobami.
Jeśli wykonawcy nie spełniają wymogów wynikających z przepisów, powinni zostać wykluczeni. Jeśli natomiast problem dotyczy samej oferty, może zostać ona odrzucona. W takiej sytuacji oferta ani wykonawca, który ją złożył, nie są brani pod uwagę przy wyborze wykonawcy. Oczywiście zamawiający może popełnić błąd, ale są pewne możliwości pozwalające na naprawienie takich błędów.
Co po wygranej?
Przetarg wygrywa oferta najkorzystniejsza. Oferta najkorzystniejsza nie oznacza, że musi to być oferta najtańsza. Jedynym kryterium wyboru nie musi być cena ? może to być np. termin wykonania prac, termin udzielonej gwarancji lub inne, w zależności od potrzeb.
W prawidłowej sytuacji, po wyborze oferty najkorzystniejszej, powinna zostać zawarta umowa, ale może się zdarzyć, że wykonawcy zauważą pewne nieprawidłowości. Mogą wtedy zwrócić uwagę zamawiającemu na popełnione błędy albo wnieść odwołanie. Zamawiający ma możliwość samodzielnego naprawienia błędu i ponownego wyboru oferty w celu udzielenia zamówienia publicznego. Gdy tak się nie stanie, o tym czy przeprowadzona procedura była prawidłowa, decyduje inny organ.